Confinament i pantalles
L’ús de les noves tecnologies i les pantalles són un recurs molt atractiu pels nostres fills i filles – i també pels adults-. Aquests dies més que mai, petits i grans ens passem llargues estones pendents dels diferents dispositius que ens permeten estar informats, comunicar-nos amb les persones estimades, teletreballar, contactar amb l’escola dels nostres fills, o simplement entretenir-nos. Sembla doncs que tot contacte amb el món exterior, amb les nostres obligacions i fins i tot amb les nostres aficions passa per una pantalla. I quina sort! -podem pensar- que dins de la brutalitat que va representar l’aturada brusca de les nostres vides, de la nostra normalitat, puguem mantenir, d’alguna manera, parts de la nostra quotidianitat, i així ens sembla que seguim una mica més connectats.
I és que tan cert és el poder de les noves tecnologies per connectar-nos com el seu potencial poder per desconnectar-nos (del moment present, de qui tinc assegut al costat, del que sento o del que em ve de gust per sopar).
Sovint som testimonis de com les pantalles (vídeoconsoles, tablets, mòbils, etc) absorbeixen l’atenció dels nostres fills i filles, i els manté enganxats durant hores, desconnectant-los del moment present. Sabem de primera mà que els recursos, continguts i possibilitats a les xarxes són il·limitats, així que el límit l'hem de posar nosaltres.
Som els adults els encarregats de limitar les hores que els nostres fills poden fer-ne ús. I en això serà de màxima importància que siguem capaços de fer el mateix que els hi demanem a ells, és a dir, que també nosaltres ens posem límits i hores de desconnexió digital. Aquí tots hi tenim feina!
És important establir quantes hores de pantalla permetem durant al dia. Amb els i les adolescents ho podem pactar. Quan hem arribat al límit de l'estona pactada, retirem la pantalla i aquí serà important el nostre paper i les ofertes que els hi proposem com a alternativa.
No és el mateix estar connectat fent feina de l'escola que estar parlant amb els amics o estar jugant a la vídeoconsola.
Es pot determinar quantes hores al dia es permet l'ús de vídeoconsoles o jocs online, quantes hores de treball acadèmic, quantes d'entreteniment....
No obstant, de vegades un es connecta perquè està avorrit o perquè no té res més a fer… potser perquè tothom està connectat o bé enfeinat amb moltes altres coses. És necessari que sigui l’adult qui prengui la iniciativa i proposi més interacció humana, més estímuls i jocs diferents i divertits. Moltes vegades l’infant dirà que no però un es pot arribar a sorprendre!
En aquest post sobre pantalles i avorriment podeu aprofundir sobre aquest aspecte.
I un cop assumit que les pantalles hi són i que han vingut per quedar-se, podem buscar diferents possibilitats i usos i així diversificar les estones que hi dediquem i que tanta demanda tenen aquests dies.
Aquí us proposem algunes idees d'entreteniment que pretenen un ús que vagi més enllà de l’exposició passiva o la ingesta de continguts.
Us atreviu a convertir-vos en periodistes, presentadors de telenotícies, homes i dones del temps i gravar-vos en vídeo? podeu inventar notícies, preparar-vos un guió, preparar un plató i vestir-vos elegants, elaborar un mapa del temps, entrevistar als membres de la família... i gravar-vos en vídeo… llums, càmera i acció!
Escolta música, prepara una llista de reproducció amb les teves cançons preferides i balla! Podeu organitzar una nit de música i ball o podeu fer una karaoke amb tota la família.
Mira pel·lícules i sèries. Cada dia escull un membre de la família. Qui prepara les crispetes?
En aquest post podeu consultar propostes sobre cinema relacionat amb el Trastorn de l'Espectre de l'Autisme.
A la xarxa hi ha un munt de propostes de manualitats i de l'àmbit artístic.
Nosaltres us proposem aquest canal de youtube de la Maria Gambús on trobareu propostes molt atractives per petits i grans que es van ampliant i actualitzant.
T’atreveixes a fer un autoretrat? O a dibuixar des de l’hemisferi dret? has provat mai de dibuixar amb fils i llanes?
Anima’t i comparteix amb nosaltres, si et ve de gust, la teva creació.
Xatejar i/o fer videotrucades amb els amics, familiars.
Comparteix amb ells com passes les estones, què en fas de l’avorriment, què t’agradaria fer amb ells quan us retrobeu…
Fes un àlbum de fotos. Hi ha aplicacions online que et permeten elaborar àlbums. Fes-ne de les teves últimes vacances, dels teus amics, recull fotografies de la teva infància…
T’agrada viatjar? Programa un viatge virtual. Investiga sobre un país que t’agradaria visitar: descobreix quina música escolten, quins balls típics tenen (te’n pots aprendre algun?) com és el seu menjar (t'atreveixes a provar una recepta típica?), quant trigaries a arribar-hi en bici?...
Crea un guió i fes un petit stop-motion amb el què tinguis per casa.
Tens ganes de crear el teu propi món imaginari? fes-ho a través de Scratch. És un entorn de programació visual per blocs adreçat a infants i joves que permet crear històries, jocs i animacions i compartir-les amb altres persones d’arreu del món.