Participa, Responsabilitza’t, Organitzem-nos!!!
Aquests dies es pot aprofitar per afiançar la participació de tots, petits i grans, en l’organització dels horaris i les rutines familiars. És important mantenir rutines tant com sigui possible, tot i que caldrà ser flexibles i tenir (moltes!) dosis de paciència i empatia.
És bo que intentem llevar-nos cada dia a la mateixa hora més o menys. Vestim-nos i no ens quedem amb pijama tot el dia! Sembla que no, però un cop vestits estem amb una actitud més activa i positiva.
Una bona manera de començar el dia pot ser, mentre s’esmorza junts, o just després, planificar la jornada i:
♥ Preguntar què vol fer cada membre de la família, què li ve de gust fer avui i apuntar-ho.
♥ Preguntar quin espai propi vol cada un i què demana que se li respecti. Els espais privats són també molt necessaris en aquest confinament.
Una estratègia útil i participativa pot ser elaborar entre tots un calendari amb dibuixos i franges horàries. Diem entre tots perquè creiem que és la manera que sigui una tasca comuna, de tota la família, i on tots i totes ens responsabilitzem d'allò que es decideix en comunitat.
El contingut de l’horari pot incloure:
• Tasques de casa: fer el menjar, netejar, parar i desparar la taula, estendre la roba, regar les plantes, alimentar mascotes...
• Hores de treball (pares) i de fer deures i treball acadèmic.
• Hores dels àpats.
• Hores de relaxació i d’esbarjo.
• Hores de manualitats.
• Hores d'activitat física (circuits per casa, exercici físic, aprendre coreografies, ballar, fer estiraments, ioga...).
• Hores de joc amb família: jocs de taula, cartes, jocs de rol...
• Hores de pantalla.
• Hores de conversa.
A l’hora de decidir els materials que utilitzareu per crear el calendari les possibilitats són diverses. Podeu utilitzar:
• Paper i/o cartolines.
• Suports electrònics (com plantilles que podeu trobar a la xarxa, imatges d’internet, etc).
• Dibuix: pot ser un bon recurs per donar-li un toc creatiu i original.
• Utilitzar una pissarra tipus “vileda” o una pissarra “clàssica”.
Repartir les responsabilitats i tasques domèstiques de forma equitativa segons l’edat de cada un, significa valorar i reconèixer la importància i l’esforç que suposa el treball domèstic, i ensenyar el valor de la coresponsabilitat als nostres fills.
Per parlar amb ells de la importància de la coresponsabilitat i organitzar la distribució de tasques, podeu utilizar aquest seguit d’eines que creiem molt interessants i útils:
• Còmic “La superfamília contra el desordre domèstic!": A partir d'un còmic, ens endinsarem en el món de les tasques domèstiques i la coresponsabilitat.
• La capsa d’eines de la coresponsabilitat: en aquesta web de la Generalitat, trobareu materials de suport per fer activitats i jocs educatius que afavoreixen la coresponsabilitat i promouen comportaments basats en el respecte i la no discriminació entre homes i dones.
L’espai de conversa és molt interessant i necessari sempre, però també de manera particular durant aquest temps de confinament. Com que passem tot el dia amb els nostres fills, tenim la sensació que ja hi parlem, i realment ho fem molt, però potser si instaurem un espai concret, certs temes podran tractar-se i fluir amb més facilitat.
En aquest espai podem per exemple:
♥ Repassar les coses bones que ens han passat o que hem vist, sentit...durant el dia.
♥ Imaginar: no ens oblidem de la imaginació, de deixar anar la ment: què t'agradaria fer quan tot això s'acabi?, què t'agradaria fer ara si poguessis sortir? I si, tot si val! Una bona proposta en aquest sentit és fer una capsa on cada membre vagi deixant apuntats els seus desitjos i activitats que voldrà fer un cop el confinament s'acabi, i així, un cop ja tinguem llibertat de moviment, podem repescar aquestes propostes i anar-les fent d'una en una.
♥ I per últim…no deixis mai l’humor de banda: inventa't un concurs d'acudits: qui la diu més grossa? tot s'hi val!